BUN

Avgiftsfri Kulturskola – motion till Kommunfullmäktige 30 november

Motion till Kommunfullmäktige

Inför avgiftsfri Kulturskola!

I Säters kommun finns visionen att alla barn under sin uppväxt skall få samma möjligheter till att utvecklas, uppleva och få möjlighet till skapande verksamhet. Kulturskolan erbjuder idag frivillig undervisning i musik, teater, dans och bild. Kommunen tar ut en avgift för undervisningen samt avgift för att hyra instrument. En förutsättning för att ett barn skall få möjlighet att delta i Kulturskolan är att barnets familj har de ekonomiska förutsättningarna som krävs. Detta är med andra ord en klassfråga som utestänger vissa barns möjligheter till deltagande.

Enligt Kulturskolerådets årliga rapport är Kulturskolan gratis i 16 kommuner, t ex Boden, Bräcke, Strömsund, Orsa mfl.

I Orsa kommun är Kulturskolan helt gratis.

I Västerbergsslagens Kulturskola som innefattar Smedjebacken och Ludvika beslut Kommunfullmäktige att sänka terminsavgiften från 400: – till 100: – . Instrumenthyran har efter en ansökan från Kulturrådet kunna slopats helt. Ett barn från Västerbergslagen har med andra ord en total avgift på 100: -.

Till Vänsterpartiets grundvärdringar hör att kultur inte är en lyx. Den är en av människans djupaste behov, nödvändig för att få oss att skratta, gråta och tänka efter. Kultur är till för alla, inte bara några få. Det ska vara lätt att utöva och uppleva kultur. De icke-kommersiella mötesplatser där vem som helst kan utöva och möta kultur måste bli fler.

Kultur är läkande, hälsosamt och en grundförutsättning för vår förmåga att forma ett rikt liv.

Vänsterpartiet yrkar på:

– Att undervisningen i Kulturskolan skall vara avgiftsfri för alla barn.

– Att Kulturskolan erbjuder avgiftsfri tillgång till instrument.

Vänsterpartiet Säter

För Vänsterpartiets räkning