BUN

Fysisk rörelse varje dag i grundskolan – motion till Kommunfullmäktige 30 november

Motion till Kommunfullmäktige

Inför fysisk rörelse varje dag i skolan!

I Säters kommun finns visionen att alla barn skall ha tillgång till en jämlik skola.

Skolan skall bedriva ett systematiskt hälsofrämjande arbete samt:

• ge varje elev möjlighet till att utvecklas så långt som är möjligt enligt undervisningens mål.
  • Undanröja hinder för lärande, utveckling och hälsa.
  • Utreda och förebygga orsaker till inlärningsproblem och ohälsa.
  • Bidra med åtgärder och anpassning för varje elevs behov av särskild anpassning och stöd.

Modern forskning visar att fysisk aktivitet har i det närmaste ofattbara effekter på vår hjärna och kognitiva funktioner. Anders Hansen, leg läkare från Karolinska institutet och överläkare i psykiatri forskar på området och har skrivit böcker och artiklar.

Träning påverkar koncentrationen, minnet, sömnen, kreativitet och stresstålighet, personlighet och intelligens. Vi tänker snabbare, bättre och blir mer stresståliga.

Vänsterpartiet anser att skolan skall lägga grunden för ett liv med möjligheter och att den jämlika skolan därmed måste återupprättas. Kunskap är makt och alla barn måste få stöd att tillgodogöra sig kunskap. Som grund för ett demokratiskt samhälle är upplysta medborgare. Barnen mår bättre av att resurser sätts in tidigt i skolgången. Skolan skall vara sammanhållande och integrerad.

Träning stärker koncentrationen för barn och verkar särskilt effektiv för barn med ADHD. Träning är en färskvara och effekten märks tydligast inom tre timmar. Rörelse varje dag i skolan skapar därmed en mer jämlik skola, med god effekt för alla och störst effekt för dem som behöver det bäst.

Rörelsen kan ske som inledning på skoldagen och rörelse bör även finnas mitt på dagen. Det räcker med kortare pass och kräver inte svett och byte av kläderna.

Rörelse tillsammans befrämjar även grupprocessen och gemenskap.

Vänsterpartiet yrkar på:

– Att rörelse i form av ett till två pass införs varje dag i grundskolan.

Vänsterpartiet Säter

För Vänsterpartiets räkning

Fia Wikström                              Lena Stigsdotter                                       Sten – Olof Eklund