Föreningsaktiviteter

Vänsterhörnan

Dialogen på stan igår gav mersmak och motivation: Med en krympande gemensam sektor pga begränsade intäkter och högre kostnader, i Säter är t ex Socialnämnden synnerligen ekonomiskkt välskött men där budget inte höjs ens enligt realkostnadsökningar vilket innebär att massor måste stå tillbaks för att behålla en kommun i balans. SN ställs mot barn och utbildning där också kronor har vänts på de senaste åren. Båda verksamheterna har en viktig grunduppgift och båda behöver arbeta förebyggande. VAD ÄR ER ÅTGÄRD undrar en invånare med ett viktigt särintresse som bas. En annan invånare påminner om att det går bra för Sverige.

Så sant. För fyra år sedan hade staten pengar i skattkistorna på ett sätt som jag inte hört talas om på 30 år. Äntligen kan vi investera, cyklar man runt ser man behoven av det, tänkte jag, men gick in i i en majoritet i kommunen samtidigt som Alliansen gav bort pengar till oss som har och sålde ut tillgångar till de som har det ännu bätre. Det blev värre på riks än jag trodde och ett prioriterande i kommunen och ändå har det gått och det med framtidstro också. Ekonomisk hushållning och ansvarstagande men med eftersatta behovsposter och behov av investeringar i t ex SÄBO och tjänster.

Nu går det uppåt igen! Tänk att få anställa mer människor som så väl behövs inom omsorg, sjukvård och utbildning! Tänk att få minska arbetsgivaravgifterna för små företagare så att mer service och tjänster kan utföras i Sverige till dem som kan betala! Stimulera genom arbetstillfällen! Vi måste investera i järnväg och energiomläggning, bygga om och bygga nytt! Vad blir det med alliansen? Skattesänkningar, lönesänkningar, sönderslagen arbetsrätt för att låglöneyrken skall gå att trumfa fram. Människor ställs imot varandra. Löner som inte går att försörja sig på stimulerar inte köp av tjänster. De stora privata bolagen som har anställda unga lärare som arbetar sig fördärvade och sätter höga betyg för att barnen som påverkar deras löner skall göra det… och de stora vårdbolagen som köper upp de små serviceföretagen efter ett par år i de stora kommuner som har fria vårdval. Hallå? Vem tror egentligen forfarande PÅ RIKTIGT att konkurrens är bra?! med denna marknadsekonomi som har florerat så länge och bara går ut på kortsiktliga vinster för att locka aktieägare?  Alla värnar om småföretagare men inte har de plats i denna ekonomi. Bra mycket bättre med vänsterns förslag vad gäller företag och sedan samtidigt investera i gemensamma sektorn. Även när vi investerar i Skola och Omsorg eller bygger Sjukhus så stimulerar vi ju ekonomin och får vi dessutom anställa fler lärare och anställda inom barnomsorgen, en hemtjänstspersonal och särskilt boende personal som hinner med, ja, då blir jag lyckligare och tryggare än om jag får vykort från Thailand och har råd att gå och köpa ett par dåliga jeans till som gått sönder, igen.

Det ’r sannerligen bättre för vår trygghet och för vår miljö att handla gemensam sektor än att handla privat. Varför ska vi ha fler privata lyxbilar på gatorna och i samma familj när vi kan ha snabbtåg till Norrland och tre spår mellan Stockholm och Sälen? Gärna med samma biljettpris, helst  gratis, oavsett när och hur den köps.

Åtgärden? Ja, rösta rött är onekligen den stora åtgärden. Sedan fortsätta att fatta goda beslut som gagnar kommuninvånarna med hänsyn till helheten. Förhoppningsvis få investera och bygga om och bygga nytt så att alla får en god utbildning och god omsorg efter behov. Finns det anställda som har tid att se till behoven så finns det även tid till valmöjligheter, frihet till såväl den som erhåller service som till den som ger.

Vi ses på söndag klockan 18.00 på öppet månadsstyrelsemöte!

Håll ihop!

Fia Wikström