BUN

Läxfri skola Kommunfullmäktige 21 september 2017

Motion till Kommunfullmäktige                                                                               Hösten 2017

Läxfri Skola

Vi i Vänsterpartiet anser att en läxfri skola är till gagn för alla elever. En läxfri grundskola ger alla barn en större chans att få all den hjälp barnen kan tänkas behöva. Den ger oss en betydligt mer jämställd grundskola vilket kommer att höja alla elevers chans till en skolgång som blir mer likt ett arbete där fritiden är minst lika viktig som skolan. Har alla en bra vila presterar vi på ett betydligt bättre sätt än om barnen vid hemkomst måste fortsätta med sitt arbete.

Att genomföra detta ställer inga större krav på lärarkåren eller övrig personal på våra grundskolor. Ett sätt att genomföra det är att se till att en del av lärarkåren stannar kvar på skolan lite längre så att eleverna kan få den hjälp de kan behöva. Samtidigt kan lärarna planera och rätta under tiden man är kvar på skolan för att vid hemkomst vara ledig. Med andra ord en ren win win situation.

Vinsten för våra elever blir att de under läsning i skolan hela tiden har tillgång till pedagogisk personal vilket framför allt kommer att hjälpa de elever som har det jobbigt i skolan.

Enligt skolverket så finns det inget krav eller regel på att skolan skall ge läxor.

Ett antal skolor i Sverige har infört en skola utan läxor och flera av dem har höjt sina resultat.

Vänsterpartiet ser detta som en ren klassfråga där alla elever ges samma förutsättningar.

Vänsterpartiet yrkar:

• Att en läxfrigrundskola införs i Säterskommun.                                                                                                                    Fia Wikström                                                                  Sten-Olof Eklund                                                                               För Vänsterpartiets, lärare och elever samt vår representant Thomas i BUN:s räkning!