Debattinlägg lokalt arbetet

Inför arbetstidsförkortning för anställda inom omsorgen -motion i Kommunfullmäktige 19 oktober

Motion till Kommunfullmäktige

Inför arbetstidsförkortning för anställda inom omsorgen

40 timmars arbetsvecka har varit norm i Sverige i nästan 50 år sedan ett beslut i riksdagen i början på 1970-talet. På dessa 50 år har samhället genomgått en stor förändring, vi är idag rikare, mer produktiva och mer stressade. Enligt Folkhälsomyndigheten lider 30 procent av befolkningen, 37 procent av kvinnorna och 24 procent av männen, av ängslan, oro och ångest. (www.folkhalsomyndigheten.se). Psykisk ohälsa är idag den vanligaste orsaken till sjukskrivning enligt Försäkringskassan. (www.forsakringskassan.se) År 2014 var 40 procent av alla sjukskrivningar orsakade av psykisk ohälsa, en ökning med 48 procent från 2012.

Ny forskning från Stressforskningsinstitutet visar att en förkortning av arbetsdagen med 25 procent minskar stress och förbättrar sömnen. Studien har undersökt heltidsanställda inom offentlig sektor, vård, skola och omsorg som under 18 månader minskat sin arbetstid med 25 procent med bibehållen lön. Dessa har jämförts med personer som fortsatt arbeta som vanligt. Resultatet från studien visar att tydligt att de anställda som fått arbetstidsförkortning var mindre stressade, mindre oroliga och sov bättre. (Shiller, H mfl. 2017).

Socialnämnden i Säter önskar minska sjukskrivningstalen hos anställda inom omsorgen. För att förbättra de anställdas villkor, minska psykisk ohälsa och därmed minska sjukskrivningstalen är det dags att ta nästa steg och införa arbetstidsförkortning med bibehållen lön. En arbetstidsförkortning för anställda inom omsorgen kommer inte bara att minska sjukskrivningstalen det kommer också bidra till att det blir lättare att rekrytera personal då arbetsplatsen blir mer attraktivt.

Det har gått 50 år sedan normen för 40 timmars arbetsvecka fastställdes, nu är det dags att ta nästa steg och vi har forskningen på vår sida.

Vänsterpartiet yrkar på:

– Att försöksverksamhet med sex timmars arbetsdag med bibehållen lön utreds och införs under minst ett år på två av Socialförvaltningens avgränsade arbetsplatser.

– Under försöksperioden ska jämförelser kontinuerligt göras med likvärdiga arbetsområden för att påvisa vilka effekter försöket innebär.

Vänsterpartiet Säter

För Vänsterpartiets räkning

Sten-Olof Eklund                                     Fia Wikström                  Lena Stigsdotter