Föreningsaktiviteter

Dalarnas vänsterparti på valturne!

Kajsa Fredholm, andra namn på landstingslistan och Daniel Riazat, första namn på riksdagslistan för Vänsterpartiet besökte Säters innevånare på Salutorget onsdag 4 september.

Daniel talade om hur alliansen de senaste åtta åren monterat ner välfärden samtidigt som de rikaste i Sverige fått mycket mer i plånboken.  Med ett starkt Vänsterparti kan vi utjämna klyftorna och satsa på välfärden. Vi måste sätta stopp för vinstjakten i vård, skola och omsorg. Det är vänsterns viktigaste valfråga. Solidaritet skall ersätta girighet.

Kajsa passade på att tillsammans med Göran Johansson, första namn på kommunlistan och deltagare på landstingslistan, besöka Allmänpsykiatriska kliniken i Säter och fick information om de aktuella överbeläggningarna inom allmänpsykiatrin. Hon var mycket tacksam över informationen när Daniel och hon lämnade Säter per buss med Dalatrafik.

På Salutorget var även representanter från kommunlistan för Vänsterpartiet i form av Sten-Olof Eklund, Kickan Fäldt, Göran Johansson och Fia Wikström. Fia inspirerades av Daniels tal och spann vidare på vikten av att i Sveriges ekonomi följa var pengarna tar vägen. Hur kan Sveriges gemensamma sektor vara fattigare 2014 när BNP per invånare är dubbelt så stor sedan 1980? Det beror på en tydlig politisk viljeinriktning och politiska val. Vi har inte dubbelt så många lärare anställda. Tvärtom har 12 600 lärare sagts upp under Björklunds tid  som skolminister samtidigt som de kvarvarande har fått satt sig in i nya betygsrutiner vid ett flertal tillfällen.  Fattigdomen i Sverige växer fortare än i något annat OECD – land. Arbetslösheten är dubbelt så stor. Hur tragiskt det är att allt detta beror på medvetna beslut och en politiskt viljeinrikting eftersom Sverige är en rikare land nu än då. Hur denna nedmontering skapar skillnader och klyftor mellan människor. Daniel lyfter hur alliansen, en minoritetsregering, fått  stöd av Sverigedemokraterna i 90 % av sina beslut, om skattesänkningar för banker och rika människor med flera miljarder och sedan skyller på att det är invandrare som kostar pengar, en liten liten del i jämförelse.

Dagen avslutas med att ett starkt Vänsterparti i en rödgrön regering behövs för en förändring av politiken och ett tryggare mer solidariskt samhälle.

Nu på lördag kommer Daniel tillbaks och har då med sig Christin Löfstrand.