1:a maj i Säter 2012

Håll ihop med hjärtat till Vänster!

Delta i vår manifestation för arbete, rättvisa och solidaritet!

Fler jobb – bättre välfärd

10.30 (V)i samlas på Rådhustorget för gemensamt tåg för arbetarrörelsen!

I Säter går arbetarrörelsen tillsammans där musikorkestern Stora Blås går först, (S) därefter och (V) avslutar. I år var tåget betydligt längre än förra året och solen sken från blå himmel.

På Folkets Hus med (S).

Kommunalrådet inledde med att kommunerna är lämnade åt sitt öde av regeringen. Huvudtalaren Sofie Wiklund fortsatte med att vi inte kan vänta till 2014. Dalarna måste på egen hand skapa ett Kunskapslyft då Dalarna behöver kompetent arbetskraft och att alla som nu varslas behövs i annat arbete.

13.00 Återsamling på Rådhustorget!

Talare:

Göran Johansson, lokalpolitiker: Att vara vänster.

Att vara vänster är att utgå från att alla är lika värda.

Paul Hedman, Ung Vänster: Ungdomsarbetslöshet och ungas situation i dagens Sverige.

¼ av våra ungdomar är arbetslösa, samma ungdomar som vuxit upp i ett nedskuret Sverige och ibland inte har gymnasiekompetens. Alla har rätt till en bra utbildning. Företagen vill inte ha billig utan kompetent arbetskraft. Med 100 miljarder i skattesänkningar saknas bara en vilja att prioritera utbildning.

Finn Hellman, Politisk sekreterare: Somliga går i trasiga skor.

Rädda Barnens rapport om ökad barnfattigdom drabbade rakt in i magen. Förra året var det 6 % barnfattiga i Säter, nu är det 8 %. Enda sättet att inte nå rikssnittet 13 % är att byta regering. Barn i Sverige går i trasiga skor och trots klimatet har mamma inte råd med en vinterjacka utan storebror får gå i en trasig höstjacka till februari för att lillebror skall få sina första skor i vinter.

Finn avslutar med att sjunga Cornelius gamla visa Somliga går i trasiga skor tillsammans med Pappa Schtefan med så klar stämma att publiken blev tårögda i solskensvärmen. Som Göran sedan sade, trots klimathotet är det kallt i dagesn Sverige.

Sten-Olov Eklund, facklig idébärare: Beslut och konsekvens.

Sten tar oss med på en historisk turne som påminner oss om att det är arbetarrörelsen som genom medveten förändring och genom att gå ihop i ABF, kooperationen, för utbildning och med arbete byggt upp den välfärd som nu nästan raserats på sex år. Det handlar om medvetna beslut och handlingar som får konsekvenser.

Micke Gustafsson, Ordförande i (V) Säter: Ny regering 2014.

Säters ordförande påminner oss oss, vi har att välja mellan gemensam och solidaritet, två begrepp som är omoderna och måste återerövras, eller egoism. Vilket Sverige vill vi leva i? Bry oss om varandra, som vi gör i Säter, eller egoism? Micke och publiken vet vilket Sverige vi vill vense.

Musikunderhållning med Fusse, Pappa Schtefan, Finn och Micke!

Micke bjöd på gitarrspel före och efter talen medan Pappa Schtefan var tillbaks till V:s första maj firande i år och spelande visor mellan varje talare som var lika progressiva som talen. Finn sjöng så vi blev tårögda och avslutningsvis ledde Stefan och Fusse oss i Internationalen så att det hördes i hela Säter: Många rovdjur på vårt blod sig mätta, men när vi nu till vårt försvar, en dag en gräns för dessa sätta, skall solen stråla lika klar.

Trots de allvarliga tonerna i talen och visorna med konkreta beskrivningar av arbetslöshetens verklighet för ungdomar och varslade, för barnen, så ser vi lösningarna med satsningar på arbete genom utbildning och kompetensutveckling, genom bättre infrastruktur i hela landet, för att kunna forsla glesbygdens produkter vidare dit de behövs. Solen sken i år med värme på en större förhoppningsfull skara som lät sig smaka av lokalproducerad korv, kravmärkt kaffe och kakor och mycket musik.

(V)i bjuder på kaffe med dopp, korv och bröd!

Håll ihop välfärden! Våga vara vänster!