Debatt

Hur verka för ett solidariskt samhälle?

Samhället har splittrats upp och en individualistisk syn etablerat sig då många är stressade och inte hinner se till sina primära behov av umgänge och ansvar utan tror att de möjligen kan se till sina egna kortsiktliga ekonomiska behov. Andra är vanmäktiga och tror inte att de duger något till. Att åter bygga upp känslan för varandra, känslan av att kunna påverka, att gå ut och ge de konkreta exemplen, som att t ex allt fler kroniskt sjuka är hemma och  ”okända” för statestiken för att de försörjs av sin partner eller kända som indroppade på socialbidrag, där de dock kanske kan få stöd att slussas åter med stor psykosocial press genom AF åter till Fk.

Alternativt att vi bör tala om vår dåliga järnväg istället för ytterligare skattesänkningar, för att inte tala om att jag tycker det är ett tragiskt knåpande i kommunerna för att få ihop skola och äldreomsorg. Men tyvärr, tom där är det olika i olika kommuner. Allt fler skattekronor går också till de förmenade vinsterna i privata fickor och bolag, och nej, jag gillar inte det heller.

I allt detta vara  delaktig i Dalarna där företrädarna i DS finner det mest progressiva vara att gå ut med att vi vill ha ny partiledare. Då spricker fokuset i min solidaritet med människor som jag ändå tycker om och respekterar och som har så många goda exempel att föra ut politiskt ISTÄLLET.  Hallå! Jag tackar för den vi har och att han tydligt kan tänka sig att fortsätta som partiledare i det grupparbete vi måsta ägna oss åt, eftersom vi har en solidarisk modell som vi tror på och som är bortglömd i hela Europa.

Vi måste hjälpas åt att visa den, berätta den, återupprätta den historien! DET är det viktiga. I bästa fall har vi duktigt folk som är beredda att bära vår organisation. Den och valen är dock inte syftet med vår existens! Syftet är att tillsammans återskapa ett gott samhälle och där är vi alla solidariska förebilder! Sådant bör framtidskommessionen fokusera på, vad vi bedriver för positivt konkret förändringsarbete, vad som händer när man inte gör det (titta omkring), att det är möjligt även på 2000 talet att organisera sig tillsammans och göra gott för allas bästa livskvalité! Tala om det i pressmeddelanden istället!