Debattinlägg rikspolitik

Inför valet

Valet 19 september 2010

Alla utgår från att arbete är viktigt.

S, V och Mp vill ha fler lärare i skolan, till det satsar vi pengar.

Vi vill ha mer personal i vården så att våra äldre och omsorgstagare skall få mer tid för sina behov. Till det satsar de rödgröna pengar.

Vi vill ha mindre barnomsorgsgrupper på förskolan och då behövs personal.

Vi måste göra klimatinvesteringar och behöver gröna arbeten som arbetar med att utveckla alternativa energikällor, bygger dem, startar företag!

Vår järnväg behöver renoveras och byggas ut. Till detta behövs arbetskraft.

Våra ungdomar vill flytta hemifrån, barnfamiljer och äldre vill ha lägenheter utifrån sina behov. De gamla lägenheterna behöver renoveras.

Tillväxten i Sverige har haft lägre procentsats alla tre gånger som vi har haft en borglig regering. Det är inte konstigt eftersom tillväxt är en möjlighet att fördela och därmed varit viktigt för socialdemokraterna som satsat på arbete och investeringar och därmed ökat arbetstillfällen och tillväxt. Borgare prioriterar inte samhällsekonomin eller långsiktiga investeringar. Bohman var den första att försämra för staten 1981, Bildt fortsatte och Borg har slagit rekord. Sverige har inte råd med sådana ”förvaltare”.

Sänkning av skatten och minskning av den gemensamma sektorn har varit ledstjärnan för alla tre regeringstillfällen för borgarna. Det ger inte arbetstillfällen. Det leder däremot till ökad klimatförstöring eftersom privatpersoners konsumtion är farligare för vår jord än om vi investerar i riktiga arbeten runt omkring oss.

Sänkta arbetsgivaravgifter har gett mycket mer pengar till företagare, t ex 200 miljoner till McDonalds, som ändå anställer ungdomar.

100 miljarder om året kostar skattesänkningarna. Dessa pengar saknas oss! Alliansen tog över ett statligt överskott med pengar och har nu slösat bort den istället för att investera långsiktigt i järnväg, klimatomställning, skola och omsorg.

Vi har den största arbetslösheten sedan 30 – talet! Arbetstillfällen skapas inte av låga löner, låg A-kassa och otrygghet! Alliansens arbetslinje har endast varit att försöka svälta ut sjuka och arbetslösa till arbeten men låglönegrupper skapar inte arbeten!

Alla partier vill ha en bättre skola men bara de rödgröna vill betala för den. Våra ungdomar är vår framtid. Betygs vara eller inte vara, ett par burkor av eller på, är mindre intressant än att det finns tillräckligt många lärare som kan hinna med att se våra barn.

Sveriges Naturskyddsförening har granskat Alliansens fyra år. Sverige har aldrig tappat så mycket och gjort så litet för miljön. Tack vare V och Mp kan de rödgröna gör de rödgröna stor skillnad!

Djurens vänner har granskat Alliansen djurpolitik. Borgarna är inte intresserade av djur.

Sverige har fått högre inkomstskillnader än USA. 1980 var Sverige riktigt jämlikt, även mellan könen, men nu har alla inkomst gap ökat.

Frihet är att ha ett arbete, att barnen har en bra skola där läraren har tid, att jag kan ta tåget istället för bilen och lita på att det går.

Vi kan satsa på vårt gemensamma liv för att vi alla skall få uppleva frihet.

Frihet vore att vi delade på arbeten så att vi alla hade tid till våra familjer, våra vänner, att arbeta politiskt eller att ställa om Sverige till ett mer miljövänligt och socialt hållbart land att leva i.

Vi har råd. Hur tycker du att våra pengar skall användas? Jag är orolig. Gå och rösta den 19 september! För vår skull och för allas möjlighet till arbete och frihet!

Fia